Mt 28,18
Mt 28,18, první čtení Ž 93
Milí bratři a sestry,
do nového roku můžeme jít s tím, komu je dána veškerá moc na nebi i na zemi. Na začátku Ježíšova veřejného působení, po jeho křtu, je Ježíš vystaven pokušením. Ve třetím pokušení ho ďábel vzal na vysokou horu, ukázal mu všechna království světa a řekl mu: „Toto všechno ti dám, padneš-li přede mnou a budeš se mi klanět.“ (Mt 4,8.9). Ježíš to odmítá. Veškerou moc na nebi i na zemi získává právě proto, že se nesklonil před ďáblem, nýbrž sloužil jen Bohu. Sloužil mu až do smrti na kříži.
Ježíš odolal mocenským ambicím podmanit si svět a pak v něm vybudovat svoje království. Místo toho šel cestou pokory a bezmoci. Byl odsouzen a zavržen, ukřižován, ale na této cestě získal autoritu. Slovo „moc“, o které Ježíš říká, že je mu dána, znamená pravomoc, oprávnění, nebo právě také autoritu. On má právo jednat a rozhodovat. Toto oprávnění je mu dáno Bohem a Ježíš chce, aby si tím jeho učedníci byli jisti.
Není ovšem úplně snadné říct, jaký je vztah mezi tím, co se na světě děje a tím, že Ježíš má veškerou moc na nebi i na zemi. Při pohledu na stav světa nás může napadat, proč Ježíš tuto svou veškerou moc více nevyužívá a neuplatňuje. Proč dává takový prostor silám, které se Bohu protiví? Na tuto otázku není snadné odpovědět.
V poslední biblické knize, v knize Janova Zjevení, je vylíčen tuhý boj, válka, kterou rozpoutaly proti-božské síly. Tyto síly jsou zde znázorněny jako dravé šelmy, které vládnou světem. Přečtu vám kousek ze 13. kapitoly: „Tu jsem viděl, jak se z moře vynořila dravá šelma o deseti rozích a sedmi hlavách; na těch rozích deset královských korun a na hlavách jména urážející Boha. Ta šelma, kterou jsem viděl, byla jako levhart, její nohy jako tlapy medvěda a její tlama jako tlama lví. A drak jí dal svou sílu i trůn i velikou moc. Jedna z jejích hlav vypadala jako smrtelně raněná, ale ta rána se zahojila. A celá země v obdivu šla za tou šelmou; klekali před drakem, protože dal té šelmě svou moc, a klekali také před šelmou a volali: „Kdo se může rovnat té dravé šelmě, kdo se odváží s ní bojovat?“ A bylo jí dáno, aby mluvila pyšně a rouhavě a měla moc po čtyřicet dva měsíce. A tak otevřela ústa a rouhala se Bohu, jeho jménu i jeho příbytku, všem, kdo přebývají v nebi. A bylo jí dáno, aby vedla válku proti svatým a aby nad nimi zvítězila. Dostala moc nad každým kmenem, národem, jazykem i rasou. Celá země v obdivu šla za tou šelmou, klekali před drakem, protože dal šelmě svou moc.“ (Zj 13,1-7)
Celkem 5x zde čteme o tom, že moc má drak, který je v knize Zjevení obrazem pro ďábla a tento drak dává svou velkou moc šelmě, tedy lidské instituci, která má potom moc nad každým kmenem, národem, jazykem i rasou. Je to zvláštní napětí, které zde biblické texty vytváří. Matoušovo evangelium na jedné straně říká, že vzkříšený Ježíš má veškerou moc na nebi i na zemi, ale v knize Zjevení se na druhou stranu píše o velké moci, kterou má ďábel a kterou předává těm, kdo na zemi uskutečňují jeho zájmy.
Platí oboje. Myslím, že při pohledu na stav světa můžeme vnímat něco z toho, co popisuje kniha Zjevení. Můžeme nabýt dojem, že žijeme ve světě, kde svoji moc uplatňuje ďábel a jeho přisluhovači, tedy drak a šelma, o které je řečeno: „A bylo jí dáno, aby vedla válku proti svatým a aby nad nimi zvítězila.“ Ale právě proto je zároveň tak důležité také slyšet a vnímat, že rozhodující a konečnou moc na nebi i na zemi má vzkříšený Ježíš. Jemu je dána veškerá moc. Moc draka a šelmy je časové omezená: A bylo jí dáno, aby… měla moc po čtyřicet dva měsíce. Je to symbolické vymezení určité doby, po kterou má šelma moc. 42 měsíců je tři a půl roku, je to polovina sedmiletí, je to doba, o které je následně řečeno: „Teď musí Boží lid osvědčit trpělivost a víru.“ (Zj 13,10).
Kniha Zjevení používá symbolický jazyk, který umožňuje, aby události, které jsou zde obrazně vylíčené, promlouvaly do každé doby, ve které věřící lidé zakouší sílu a moc zla. Tato síla může mít různé projevy a podoby, ale člověk před ní nesmí kapitulovat. Nesmí se před ní sklonit, nesmí se jí nechat okouzlit, fascinovat ani zastrašit.
Nemusí být snadné uchovat si víru v to, že veškerá moc a tedy i nejvyšší úcta paří za všech okolností Ježíšovi. V některých chvílích nebo obdobích můžeme nabýt dojmu, že poměry na světě této skutečnosti prostě neodpovídají. A přesto už starověký žalmista, který jistě také zažil různé války, katastrofy, pohromy a tragédie zpívá o Hospodinově neotřesitelné moci. Tak jsme to slyšeli v úvodním žalmu 93, který patří mezi velmi staré žalmy, jeho základ pochází jistě z doby před babylonským zajetím. A ústřední myšlenkou tohoto starobylého žalmu je Hospodinova trvalá vláda nad světem.
V tomto žalmu jsou proti-božské mocnosti a síly vylíčeny jako vlnobití, které jakoby chtějí prolomit hranice, které jim Bůh stanovil. Pokud jste někdy viděli vlnobití, které s obrovskou silou doráží na útesy, tak si můžete představit, co má asi žalmista na mysli, když mluví o hukotu mohutných vodstev a vznosných mořských příbojích. Síla rozbouřeného moře znázorňuje sílu chaosu, který chce zaplavit svět. Hospodinem to však v jeho vládě neotřese, nepohne, ani ho to nijak neohrozí.
Pevný řád, kterým drží svět pohromadě, je vyjádřen také v přesné struktuře této básně. První dva verše žalmu obsahují 18 slov, z nichž dvě jsou jméno Hospodin, prostřední verš obsahuje 9 slov z nich je jedno jméno Hospodin a závěrečné dva verše opět obsahují 18 slov, z nichž dvě jsou opět jméno Hospodin. Celkem dohromady je to 45 slov (18+9+18) a číslo 45 je zároveň numerickou hodnotou slova, které se v žalmu překládá jako „být pevně založen“ nebo „pevně stát“ (hebrejsky נכון ve 2. verši).
Autor tohoto žalmu chtěl vyjádřit stabilitu Bohem stvořeného světa, která je dána Hospodinovou nepohnutelnou vládou. Je to stabilita, která spočívá na jeho moci. A vyjádřil to nejen na verbální rovině, tedy významy použitých slov, ale vyjádřil to také strukturou své básně, počtem použitých slov a dokonce i počty písmen v těchto slovech, které si symetricky odpovídají.
Hospodinova moc drží náš svět a umožňuje jeho přetrvávání navzdory všem mocnostem a silám, které se jej snaží zničit. Hospodin tuto svoji svěřil svému Synu, tomu, který se stal člověkem, který zemřel na kříži a byl vzkříšen.
Hospodine, pevně je založen svět, nic jím neotřese. Prosíme o trochu této neotřesitelnosti také pro naše životy. Děkujeme, že smíme s tvou mocí počítat i v letošním roce. Amen.
—————
Kontakt
Farní sbor ČCE - ProsečČeskobratrská 120
539 44 Proseč u Skutče
Mail: prosec@evangnet.cz
poloha: 49°48'13"N, 16°6'44"E
č. ú. 114 321 9389/0800
farář : 773 217 474
kurátorka: 607 605 736
prosec@evangnet.cz