25.12.2010 00:12

Mt 2,1–12

Mt 2,1–12

Milí bratři a sestry,

přečtený vánoční příběh z Matoušova evangelia nezmiňuje žádnou činnost narozeného Ježíše, jeho matky Marie ani Josefa. Jednajícími postavami jsou ostatní lidé, jejichž počínání se vztahuje k právě narozenému dítěti. Jsou zde vykresleny dvě odlišné reakce na Ježíšovo narození. Podívejme se nejdřív na tu první reakci, kterou je touha po setkání s Ježíšem. Je to zobrazeno putováním mudrců, doslova mágů z východu, kteří přichází do Jeruzaléma a ptají se po právě narozeném židovském králi. Přináší mu dary a chtějí se mu poklonit.

Zpráva o putování mudrců, kteří se kvůli Ježíšovi vydali na dalekou cestu, je jedním z nejpůsobivějších vyprávění Matoušova evangelia. Nevíme přesně, odkud tito mágové přišli ani kdo byli. Označení „mágové z východu“ je hodně obecné. Někteří vykladači se podle použitého termínu „mágové“ domnívají, že šlo o Peršany. Protože slovo „mág“ pochází právě z této oblasti, je staroíránského původu. Význam toho slova je „účastník daru“, mágové byli ti, kterým byl dán dar moudrosti, a proto vychovávali budoucí krále a vykonávali kult. Byli to vlastně kněží. Charakterizovalo je neustálé hledání pravdy, která jediná mohla podle nich přiblížit lidi k božstvu. Je dobře možné, že do Betléma přišli právě tito pohanští kněží, kteří se setkali s posvátnými knihami Židů a ve svém hledání pravdy se vydali na dalekou cestu do židovského hlavního města, do Jeruzaléma.

Jiní vykladači hledají původ těchto mágů v Babylonii, kde byla početná komunita Židů už od dob babylonského zajetí. V Babylonii je také kolébka astrologie, pozorování hvězd. Mágové jsou tedy podle této teorie babylonští astrologové, kteří se orientují podle hvězd. Věří totiž, že hvězdy a lidské příběhy spolu neodmyslitelně souvisí. Jsou ještě jiné teorie o tom, kdo by mohli tito záhadní mágové být. Dary, které přináší: zlato, kadidlo a myrha jsou charakteristické pro Araby, proslulé obchodníky s tímto artiklem. U Arabů je také doložena znalost astrologie a navíc čilé obchodní kontakty s Židy.

Ať už byli tito mágové z východu kdokoli, jsou to představitelé pohanských národů, kteří přicházejí, aby vzdali hold Mesiáši a v něm pravému Bohu. V jejich příchodu se naplňuje Izajášovo proroctví: „K tvému světlu přijdou pronárody a králové k jasu, jenž nad tebou vzejde… ponesou zlato a kadidlo a budou radostně zvěstovat Hospodinovu chválu.“ (Iz 60,3.6)

Na jejich jednání můžeme vidět, že Pán Bůh si dokáže oslovit i ty lidi, o kterých bychom to nikdy neřekli. Jestliže i astrologové nebo pohanští kněží hledají Mesiáše, o co víc by ho měl vyhlížet a očekávat Boží lid. Ale není tomu tak. Mágové jsou kontrastní postavy, na nichž vynikne opačná reakce na Ježíšovo narození, to jest znepokojení a snaha nějak se Mesiáše zbavit. Král Herodes je představitelem všech, kteří jsou ovládáni vlastními zájmy a plány a kteří nechtějí nechat životní prostor tomuto dítěti. Už novorozený Ježíš je králem Herodem vnímaný jako konkurent, který ohrožuje jeho královskou pozici.

Matoušovo evangelium se od počátku zajímá o reakce na Ježíše. Strachem o svou pozici zaslepený král, od kterého je Mesiáš vzdálený pouhých 8 km – vzdálenost z Jeruzaléma do Betléma – stojí proti upřímným hledačům pravdy, kteří přišli z velké dálky. Např. z Jeruzaléma do Persepole, hlavního města Persie, je to vzdušnou čarou asi 1200 km. V těchto dvou protichůdných postojích vůči Ježíši jsou spjaty dva motivy, které se budou v celém evangeliu opakovat. Lidé Ježíšovi buď vzdávají poctu, nebo se jím cítí ohroženi ve svých pozicích a snaží se ho zbavit.

Ale možná je v tom Matoušově vánočním vyprávění naznačen ještě třetí postoj, který není tak radikálně pro Ježíše ani radikálně proti němu. To jsou ti velekněží a zákoníci, které si Herodes povolává, aby se od nich dozvěděl, kde se má Mesiáš narodit. Oni vědí, co je psáno. Oni znají Písmo. A přesto na zprávu o narození židovského krále nijak pozitivně nereagují. Čekal bych, že také půjdou s mudrci do Betléma, že se také budou chtít přesvědčit o tom, co se tam děje… Ale nic takového nečteme. Jejich problém není v nedostatku informací, ale v nezájmu o Ježíše.

Ježíšova pozdější veřejná činnost se odehrává za přítomnosti stejných postojů. Vedle radostného uznání je to lhostejnost, nezájem a posléze pronásledování. Ovšem z těch, kteří z počátku jevili nezájem, se nakonec stanou pronásledovatelé, posunují se směrem k Herodovu postoji. Další zmínka v Matoušově evangeliu, kde vedle sebe vystupují velekněží a zákoníci, je v 16. kapitole: „Od té doby začal Ježíš ukazovat svým učedníkům, že musí jít do Jeruzaléma a mnoho trpět od … velekněží a zákoníků, být zabit a třetího dne vzkříšen.“ (Mt 16,21)

Zatímco pohanští mágové neustávají v hledání svého cíle a jdou do Betléma, velekněží a zákoníci, kvůli kterým se Mesiáš předně narodil, zůstávají v Jeruzalémě. A když se pak dospělý Ježíš vydá do Jeruzaléma, stanou se jeho protivníky a reagují na něj stejně jako při jeho narození král Herodes. To můžeme vnímat jako určité varování proti lhostejnosti a nezájmu o Ježíše. Nezůstane u toho, ale v rozhodující chvíli se lhostejnost promění ve snahu zbavit se Ježíše, protože je nepohodlný, protože ohrožuje postavení a společenské pozice…

Mágové na nic takového nedbají. Tito moudří, vážení, bohatí a zkušení lidé se klaní dítěti. V Orientu se takovýmto způsobem projevovala úcta a podřízenost pánovi, ať už se jednalo o krále nebo o nějakého boha. Oni se takto podřizují Ježíšovi, nemají s tím žádný problém. Dávají mu královské dary. Klaní se dítěti, které jim nic neříká, nic jim nedává a jemuž chybí jakákoliv viditelná prestiž a vnější moc. Nevidí jeho panství a nezakouší jeho nadvládu, uznávají ho však díky víře – podle toho, jak jim bylo zjeveno.

První impuls dostali v oblasti svého oboru, přesnější odkaz pak dostali v Jeruzalémě skrze Písmo. A cíl své cesty nachází prostřednictvím nového světla od Boha, když se jim znovu ukázala hvězda. Protože neustali v hledání, nepodlehli námaze a nechají se Bohem vést, dosahují svého cíle s velkou radostí. Najdou svého Pána.

Jejich starobylá znázornění zobrazují tři mudrce: buď jako mladíka, dospělého člověka a starce, nebo jako Asijce, Evropana a Afričana. Takovéto pojetí sice nevychází přímo z textu, přesto se však shoduje s duchem evangelia. Lidé všech věkových kategorií a všech kontinentů dosáhnou cíle u tohoto dítěte, jestliže ho uznají za svého Krále a Pána. On přišel kvůli všem lidem, mladým i starým, moudrým i prostým, kvůli lidem všech národů, aby jim umožnil poznat Boha jako dobrého Otce a přinesl jasné světlo do jejich života. Stejně jako mudrci se nesmíme nechat odvrátit od cesty k němu, ale vytrvat v následování, i když je to dlouhá cesta, na které potkáváme všelijaké Herody. Věřím, že stejně jako mágové se na konci své cesty za Ježíšem zaradujeme velkou radostí. Amen.

 

 

 

—————

Zpět


Kontakt

Farní sbor ČCE - Proseč

Českobratrská 120
539 44 Proseč u Skutče

Mail: prosec@evangnet.cz
poloha: 49°48'13"N, 16°6'44"E
č. ú. 114 321 9389/0800


farář (admin.): 607 980 711
kurátorka: 737 509 897



TENTO TÝDEN

5.11.  Rodinná neděle 9.00, přiběhy krále Davida
7.11. - Setkání staršovstva
 

 Aktuální NEDĚLKA