13.12.2010 22:19

Jk 5,7–11

7Buďte tedy trpěliví, bratří, až do příchodu Páně. Pohleďte, jak rolník čeká trpělivě na drahocennou úrodu země, dokud se nedočká podzimního i jarního deště. 8I vy tedy trpělivě čekejte, posilněte svá srdce, vždyť příchod Páně je blízko. 9Nestěžujte si jeden na druhého, bratří, abyste nebyli odsouzeni. Hle, soudce stojí přede dveřmi! 10Za příklad trpělivosti v utrpení si, bratří, vezměte proroky, kteří mluvili ve jménu Páně.11Hle, ‚blahoslavíme ty, kteří vytrvali‘. Slyšeli jste o vytrvalosti Jobově a víte, k čemu ho Pán nakonec přivedl. Vždyť ‚Pán je plný soucitu a slitování‘.


Milí bratři a sestry,

na třetí neděli adventní připadá novozákonní čtení, které je vybráno z listu apoštola Jakuba. Vyjděme od toho, kdo je tento Jakub, který se v úvodu svého listu představuje jako „služebník Boží a Pána Ježíše Krista“? Titul „služebník“ zřejmě naznačuje někoho, kdo je nositelem církevní služebnosti. Adresování listu „dvanácti pokolením v diaspoře“, stejně jako autorita, s jakou uvnitř listu autor promlouvá, naznačuje, že jde o postavu tehdejším křesťanům velmi dobře známou. Je to někdo, kdo se těšil autoritě v celé tehdejší církvi. Jeho list je něco jako pro nás dnes dopis synodního seniora ze sborové zásilky.

Autorovu celocírkevní vážnost potvrzuje i úvod listu Judova. Juda se v něm představuje jako bratr Jakubův, a tak se nepřímo zaštiťuje Jakubovou autoritou. Dnes bývá nejčastěji tento Jakub ztotožňovaný s Jakubem, „bratrem Páně“, tedy s Ježíšovým blízkým příbuzným, který byl představeným centrálního sboru v Jeruzalémě. Mluví o něm i Pavlův list Galaťanům a Skutky apoštolů, vždy v souvislosti se sborem v Jeruzalémě. Pozdější církevní tradice, například Eusebius ve svých Církevních dějinách, mu dává přídomek Spravedlivý. Je to tzv. Jakub Spravedlivý.

Každopádně však pisatel mluví s autoritou pro celou tehdejší církev a s touto autoritou chce své posluchače vést k důslednému křesťanskému životu. Jde o první z řady takzvaných všeobecných listů Nového zákona, tedy listů, jejichž určení je všeobecné, nejen pro jeden sbor, třeba v Korintu nebo v Tesalonice, ale pro všechny sbory. Celková forma listu naznačuje, že jde nejen o text „k úvaze“, ale o něco, co je závažné a všeobecné závazné.

Úryvek vybraný pro třetí neděli adventní, patří až mezi závěrečné výzvy tohoto listu a jeho hlavní myšlenkou je trpělivost a vytrvalost. Motiv vytrvalosti tvoří rámec celého listu a vyskytuje se již v jeho úvodu. Potom následují jednotlivá témata a v závěru listu se autor k motivu vytrvalosti opět vrací. Tento rámec má naznačit: vše, co je v tomto listě požadováno, konejte s vytrvalostí a trvale se také varujte toho, co je zde odmítnuto. V našem úryvku to např. znamená neunáhlovat se v posuzování svých bližních: „Nestěžujte si jeden na druhého“. Na druhou stranu to také znamená nepropadat malomyslnosti, nezoufat, ale prostě vydržet.

Druhým hlavním motivem vybraného úryvku je „příchod Páně“. Ten také souvisí s vytrvalostí, je jejím časovým vymezením. Upřesňuje, do kdy je třeba s trpělivostí vytrvat. Koncem prvního století začínalo být stále více jasné, že doba mezi prvním a druhým příchodem Ježíše Krista může být delší, než se původně očekávalo a že je proto třeba spojit připravenost s vytrvalostí: „Bratři, vydržte všechno trpělivě až do té doby, kdy přijde Pán“, říká Jakub.

Výzva k trpělivosti se váže nejen k závěru předcházející čtvrté kapitoly, která líčí nespravedlnosti, jež jedni působí a druzí musí snášet, ale i k mnoha dalším nelehkým situacím každodenního života. Některé z nich jsou pak v následném textu této kapitoly zmíněny: „někomu se vede zle“, „jiný je nemocný“, „někdo zbloudil od pravdy“.

Autor v tomto kázání, které má podobu listu, používá pro znázornění vytrvalosti obraz rolníka čekajícího trpělivě na úrodu. Říká: „Podívejte se na rolníka, jak čeká na drahocennou úrodu! Čeká trpělivě, až přijde podzimní a jarní déšť. Vydržte i vy trpělivě a posilněte své srdce, neboť příchod Páně je blízko.“ Rolník ví, že se dočká, a současně ví, že nic jiného než čekat nemůže, že to nemůže nijak urychlit, že to nezáleží na něm.

Výraz podzimní a jarní déšť je ve starozákonní mluvě často prostředkem, jak ve zkratce vyjádřit Boží obdarování. V Dt 11 Bůh říká: „Jestliže budete opravdu poslouchat má přikázání, která vám dnes udílím, abyste milovali Hospodina, svého Boha a sloužili mu celým srdcem a celou svou duší, dám vaší zemi déšť v pravý čas, déšť podzimní i jarní.“

Podzimní déšť na začátku vegetačního období, tedy někdy v říjnu, zvlaží do té doby vyprahlou zemi a dá vzejít setbě. V době zimy jsou pak v Izraeli deště poměrně běžné, ale o množství úrody rozhoduje také jarní déšť, který přichází v dubnu a vegetační období prodlužuje. Rolník trpělivě očekává podzimní déšť, aby mohl zasít, ale teprve po jarních deštích získá úrodu.

V závěru obrazu se znovu opakuje úvodní výzva celého oddílu: „buďte trpěliví“. Vztahuje se nejen na přítomná soužení a těžkosti, ale i na očekávání Pána. Jde o trpělivost zaměřenou na přítomnou situaci, ale i na očekávání Pánova druhého příchodu. Mějte i s ním shovívavost, ještě posečkejte, připravte si srdce, aby bylo schopné unést to, že příchod Pána bude za delší dobu, než jsme si mysleli, ale už je blízko.

Slova: „příchod Páně je blízko“ vyjadřují nejen časovou blízkost, ale znamenají také určitou neodvratnost této události, ať již nastane kdykoliv. Právě tento význam se v závěru prvního století postupně zesiloval, úměrně tomu, jak křesťané stále více chápali, že Boží časová měřítka nemusejí být totožná s lidskými. Ještě více tuto skutečnost vyjadřuje závěr Druhého listu Petrova: „jeden den je u Pána jako tisíc let a tisíc let jako jeden den“.

S trpělivostí a také s vědomím neodvratnosti příchodu Pána, který přijde i jako soudce, souvisí již zmíněné napomenutí: „Nestěžujte si, bratři, jeden na druhého, abyste nebyli souzeni. Hle, soudce již stojí přede dveřmi!“ Nestěžuje si pořád jedni na druhé, nebo naplníte skutkovou podstatu Ježíšova varování: „nesuďte, abyste nebyli souzeni“.

Jako se předtím Jakub odvolával na příklad ze života zemědělců a mluvil o rolníkovi čekajícím na déšť, sahá následně po příkladech z historie izraelského národa. Vzorem v utrpení a trpělivosti jsou nám starozákonní proroci, kteří mluvili jménem Páně. Jsou příkladem toho, že když někdo stojí na Boží straně, potkávají ho v životě nejrůznější ústrky a příkoří. Ale zároveň je takový člověk shovívavý, má nadhled a sdílí Boží trpělivost, kterou má s lidmi Bůh. Počítejte s tím, že na tom můžete být jako starozákonní proroci a trpět pro svoji věrnost Bohu. Ale to by nás nemělo vést k zahořklosti, nýbrž ke shovívavosti.

„Vždyť blahoslavíme ty, kteří vydrželi“, říká dál Jakub. Blahoslavení nejsou ti, kdo si žijí šťastně a spokojeně a nic jim nechybí, nýbrž ti, kteří vydrželi a obstáli v těžkostech, ti, kdo vytrvali a nevzdali svoji víru. Je to blahoslavenství těch, kteří přečkali krize. Podobně jako Job. Jobova trpělivost a vytrvalost není v tom, že by si nestěžoval a všecko mlčky snášel, ale v tom, že zlo přečká a ustojí a to právě proto, že setrvá v rozhovoru s Bohem. I když je to z Jobovy strany rozhovor bolestivý a často i docela pobouřený. Ale nakonec se Job ukáže jako spravedlivý a Bůh mu všechno vynahradí, včetně ztráty jeho dětí a tady už je skrytý náběh k novému stvoření, nebo ke vzkříšení mrtvých. A to nastane při druhém příchodu Pána, který je plný soucitu a slitování.

Na příchod Pána, který zachrání z hříchů a jejich důsledků, čekal Boží lid velmi dlouhou dobu. Pán přišel, narodil se a brzo to budeme slavit, ale v přípravě na tuto radostnou oslavu si také připomínáme, že stále ještě čekáme, na druhý příchod Pána, který bude slavnější než ten první. Možná to lze vystihnout použitým Jakubovým obrazem: první příchod byl jako ty podzimní deště, které umožnili zasít úrodu, druhý příchod bude jako jarní deště, které předchází vlastní sklizeň, tedy shromáždění toho, co v nás dozrálo, do Boží obilnice.

 

Pane, prosíme, přijď a posilni naše srdce. Dej nám zakusit radost, vždyť tvůj příchod je blízko. Amen.

—————

Zpět


Kontakt

Farní sbor ČCE - Proseč

Českobratrská 120
539 44 Proseč u Skutče

Mail: prosec@evangnet.cz
poloha: 49°48'13"N, 16°6'44"E
č. ú. 114 321 9389/0800


farář (admin.): 607 980 711
kurátorka: 737 509 897



TENTO TÝDEN

5.11.  Rodinná neděle 9.00, přiběhy krále Davida
7.11. - Setkání staršovstva
 

 Aktuální NEDĚLKA