15.04.2013 23:38

J 21,1–14

 

J 21,1–14

Milí bratři a sestry,

tento evangelijní oddíl se tradičně čte druhou neděli po Velikonocích, protože se v něm dovídáme, jak to bylo dál s učedníky a s Ježíšem po jeho zmrtvýchvstání. Trochu jsem tentokrát váhal, jak tento text znovu uchopit, protože jsem na něj už kázal a nechtěl jsem jen opakovat stejné myšlenky. Rozhodl jsem proto zaměřit pozornost na to, co mně v tomto oddíle vždycky zaujalo, totiž na ten přesný počet ryb, který na Ježíšův pokyn učedníci ulovili. Je to zvláštní číslo 153.

Zaujme na něm především jeho přesnost. Kdyby evangelista chtěl jenom říct, že těch ulovených ryb bylo hodně, tak by patrně použil zaokrouhlené číslo a řekl by, že těch ryb bylo kolem sto padesáti. Tímto způsobem evangelista např. sděluje, že učedníci s lodí nebyli daleko od břehu, jen asi dvě stě loket, což je asi sto metrů. Nejde mu o přesné číslo 200, ale o to, že učedníci s lodí byli poměrně blízko břehu. Ovšem v případě ulovených ryb je tomu jinak, evangelista uvádí přesný počet 153 a čtenáře skoro nutně napadá, co toto číslo znamená.

Výkladů se v církevních dějinách objevilo několik. Překladatel Bible do latiny, Jeroným, se ve svém komentáři odvolává na řecké zoology, kteří údajně vypočítali, že na světě je 153 druhů ryb. Evangelista Jan by pak pomocí tohoto čísla chtěl symbolicky vyjádřit, že misijní činnost učedníků zasáhne lidi všech národů, podobně jako ulovili ryby všech druhů.

Církevní Otec Augustin nabídl jiný výklad. Počet 153 spatřuje jako součet všech čísel od 1 do 17. Když spočítáme 1 + 2 + 3 … + 17, tak je to dohromady 153. Augustin vztahuje tento počet k množství svatých, kteří měli podíl na milosti Ducha Svatého. Jiný církevní Otec, Cyril Alexandrijský, vidí v počtu 153 součet čísla 100, ve kterém spatřuje plnost pohanů, čísla 50, které reprezentuje zbytek Izraele a čísla 3, které se vztahuje k Boží Trojici.

Ještě jiný typ výkladů se opírá tzv. gematrii, která pracuje s tím, že každé písmeno má svoji číselnou hodnotu a součtem hodnoty jednotlivých písmen ve slově lze převádět slova na čísla a naopak čísla na slova. Číslo 153 dává podle gematrie například hebrejské sousloví „církev lásky“ (hebrejsky qehal ha-ahabah).

Z tohoto malého přehledu různých výkladů je vidět, že číslo 153 vzbuzovalo opakovaně pozornost a mnozí vykladači Bible hledali jeho význam. Mně se líbí výklad, který toto číslo spojuje se strukturou Janova evangelia. Janovo evangelium má své centrum, jakési těžiště, okolo něhož se organizují další jeho části a jež leží v jeho středu, v 11. kapitole. Tímto centrem je „první vzkříšení“, tedy příběh o vzkříšení Lazara. Vzkříšením Lazara jednak Ježíš uzavřel svá veřejná znamení, kterých je v Janově evangeliu celkem sedm a jednak počal zjevovat svou slávu.

Když postupujeme od tohoto středu, můžeme bez větších obtíží identifikovat sedm oddílů předcházejících Lazarovu vzkříšení a sedm oddílů po něm následujících. Evangelium má však ještě svůj prolog, hymnus o Slovu v 1. kapitole a epilog, příběh o rybolovu v kapitole 21. Tedy celkem má Janovo evangelium sedmnáct oddílů. Jeho struktura je 1 + 7 + 1 + 7 + 1: tedy prolog, sedm oddílů, centrální oddíl o vzkříšení Lazara, opět sedm oddílů a epilog.

Těchto sedmnáct oddílů Janova evangelia může souviset s tím, že číslo 153 je součtem čísel od 1 do 17. 153 jako suma této číselné řady tak může znamenat, že učedníci „obsáhli celé evangelium“, tedy že obdrželi souhrn všech jeho částí, že porozuměli jeho celku. Celku Ježíšova příběhu, který vyvrcholil jeho zjevením u jezera.

Učedníci v tento okamžik věděli, že se setkávají s Pánem. Nikdo se ho neodvážil zeptat: „Kdo jsi?“ Věděli, že je to Pán. (v. 12). Suma celého evangelia je v tom, že učedníci vědí o svém vzkříšeném Pánu. Poznávají ho v okamžiku, když jim dává jíst chleba a rybu. Nabízí jim společenství se sebou, dokonce účast na svém životě.

 

 

„Ježíš vzal chléb a dával jim“ (v. 13). To jsou slova, která známe z ustanovení Večeře Páně. V Lukášově evangeliu emauzští učedníci poznávají vzkříšeného Pána v okamžiku, když láme chléb. V Janově evangeliu Ježíš dává učedníkům vedle chleba také rybu. Ryba zde hraje v rozpoznání vzkříšeného Ježíše důležitou roli.

Janovo evangelium totiž vzniklo v době, kdy ryba byla symbolem křesťanů. Slovo „ryba“, v řečtině ivcqu,j, je zkratkou, která znamená: Ježíš Kristus, Boží syn, Spasitel. Když byli křesťané v prvním století n. l. pronásledováni Římany, používali rybu k označování potkávacích míst nebo k rozlišení spojenců od nepřátel.

Když křesťan potkal na ulici cizince, nakreslil do hlíny jeden z oblouků ryby. Pokud cizinec dokreslil druhý, oba věřící věděli, že jsou v dobré společnosti. Dnešní samolepky na náraznících aut vychází z této tradice. Tento symbol se i dnes stále používá, aby ukázal, že jeho nositel je praktikující křesťan.

V našem příběhu je důležité to, že učedníci rozpoznali na základě zázraku se 153 rybami vzkříšeného Pána. Když nemohli síť pro množství ryb vytáhnout, učedník, kterého Ježíš miloval, řekl: „To je Pán!“. V tomto okamžiku se naplnil celek evangelia. Ale to není všechno. Tento zázračný rybolov také připomíná jiný rybolov, při kterém Ježíš povolal své učedníky a řekl jim: „Učiním z vás rybáře lidí.“ (Mk 1,17; Mt 4,19). Proto se mně zdá, že není špatný ani ten výklad, který dává počet 153 do souvislosti se všemi národy. Ale ne tak, jak to uvádí Jeroným, že na světě je 153 druhů ryb. Těch je jistě mnohem víc.

Číslo 153 může představovat souhrn všech národů na základě příběhu o seslání Ducha svatého, který čteme ve Sk 2,1–12. Při této události „v Jeruzalémě byli zbožní židé ze všech národů na světě“ (v. 5). A když jsou tam následně tyto národy jmenovitě uvedeny, tak jich je právě 17. To znamená, že těchto 17 národů reprezentuje všechny národy celého světa, protože Lukáš uvádí, že tam byli židé ze všech národů. A jak už víme, suma čísla 17 odkazuje na číslo 153, které uvádí Jan. Síť se 153 rybami by pak mohla představovat souhrn všech národů celého světa a tedy to, že učedníci jako rybáři lidí zahrnou svou zvěstí o vzkříšeném Ježíšovi všechny národy celého světa.

Milí bratři a sestry, když si to na závěr shrneme, tak pokud připustíme, že číslo 153 v Janově evangeliu má symbolický význam, nabízí se nám pro něj dva vzájemně se doplňující významy:

1.       Toto číslo může odkazovat k završení celého evangelia, které nastává, když učedníci vědí, že vzkříšený Pán je s nimi.

2.       Toto číslo také může odkazovat na to, že zvěst o vzkříšeném Ježíšovi zahrne všechny národy.

Vzkříšený Pane Ježíši, tvé evangelium nás zve k tomu, abychom o něm přemýšleli, abychom v něm nacházeli hluboký smysl a byli tak ujištěni o tom, že ty jsi se svými učedníky po celém světě. Amen.

—————

Zpět


Kontakt

Farní sbor ČCE - Proseč

Českobratrská 120
539 44 Proseč u Skutče

Mail: prosec@evangnet.cz
poloha: 49°48'13"N, 16°6'44"E
č. ú. 114 321 9389/0800


farář (admin.): 607 980 711
kurátorka: 737 509 897



TENTO TÝDEN

5.11.  Rodinná neděle 9.00, přiběhy krále Davida
7.11. - Setkání staršovstva
 

 Aktuální NEDĚLKA