13.05.2017 21:33

Ž 98

Ž 98; první čtení Zj 14,1–3

Milí bratři a sestry,

žalm pro dnešní neděli začíná výzvou k oslavě Hospodina novou písní (v. 1a). Nová píseň je přiměřenou reakcí na to, co Hospodin učinil (v. 1b–3). Tato nová, oslavná píseň zaznívá především od Božího lidu, který je v žalmu onačen jako „dům Izraele“ (v. 3). Ale svým způsobem se k této písni přidává i „celá země“, doslova „všechny země“ (v. 4–6) a nakonec celý „svět“ včetně mimo-lidského stvoření. V žalmu je konkrétně uvedeno moře, řeky a hory (v. 7.8). Žalm uzavírá druhý důvod k oslavě Hospodina, který leží v budoucnosti. Tímto budoucím důvodem je Hospodinův příchod k soudu a prosazení spravedlnosti po celém světě, mezi všemi národy (v. 9).

Žalm 98. má tedy tři sloky (v. 1–3; 4–6 a 7–9), ve kterých se postupně přidávají k oslavné symfonii na Boží chválu další a další okruhy, přidávají se další aktéři, až nakonec celé stvoření rezonuje oslavou Hospodina. Začíná se u domu Izraele, tedy u Božího lidu a tato oslava se šíří dál a dál do všech zemí a po celém stvoření.

Žalm 98 úzce souvisí s několika žalmy, které ho obklopují. Žalm 96. začíná stejnými slovy: „Zpívejte Hospodinu píseň novou!“ a končí také stejným motivem: Hospodin přichází a bude spravedlivě soudit celý svět (Ž 96,13). Bezprostředně předchozí a následující žalm (97. a 99.) zase začínají slovy: „Hospodin kraluje!“ Všechny tyto žalmy patří do skupiny, ve kterých je Hospodin oslavován jako Král. V našem žalmu 98 je to vyjádřeno ve verši 6: „Hlaholte před Hospodinem Králem!“ A k této oslavě jsou vyzíváni a mají se do ní postupně zapojit všichni, až ho nakonec oslavuje celý svět.

Při tom každý z aktérů Hospodinovy oslavy má svůj vlastní part. Izrael přináší svou oslavu Hospodina skrze novou píseň. Tedy určitými slovy, které mají svůj obsah a zvěst. Okolní země se k tomu mají přidat, ale nemají „zpívat žalmy“, jak to velmi nepřesně uvádí ekumenický překlad. Oni mají hrát na hudební nástroje (na citary, trouby a polnice). Ta výzva pro ně není „zpívejte!“, ale „hrajte!“ Jedná se o instrumentální hudbu, která je beze slov.

A ve třetí sloce se přidává ostatní mimolidské stvoření svým zvučením, např. moře svým burácením. Tady už jde nanejvýš o nějaký neartikulovaný rytmizovaný zvuk. Můžeme si to představit jako rezonanci. Ten původní impulz vydává zpěv Božího lidu, k němu se přidává hudební doprovod ostatních národů a s tím začne nakonec rezonovat celé stvoření.

Důvodem k oslavě Hospodina je v pozadí tohoto žalmu osvobození a návrat z babylonského zajetí, které je představeno jako nový exodus, jako nové vyvedení z egyptského otroctví. Stejně jako při vyjití z Egypta (Ex 15,1–18) má Boží lid také nyní zpívat píseň o Hospodinově kralování. Píseň v Ex 15, která reaguje na vyjití z Egypta, končí slovy: „Hospodin kraluje navěky a navždy“ (v. 18). Tato píseň také obsahuje motiv Hospodinovy pravice a paže (Ex 15,6.12.16), která koná divy (v. 11). Všechny tyto motivy zpracovává i náš žalm.

Žalm 98 zároveň vzniká jako oslava Hospodinových činů, které ohlašoval prorok Izajáš: „Hle činím něco docela nového a už to raší. Nevíte o tom? Já povedu pouští cestu...“ (Iz 43,19). První sloka našeho žalmu doslova cituje slova Iz 52,10: „Hospodin obnažil svou svatou paži před zraky všech pronárodů. I spatří všechny dálavy země spásu našeho Boha.“

Rozdíl je pouze v tom, že Izajáš mluví o tom, co má teprve nastat – „dálavy země spatří spásu našeho Boha“. Žalm 98 už o tom vypovídá jako o minulé události – „dálavy země spatřily spásu našeho Boha.“ Tedy už se to stalo, a proto už nastal důvod k Hospodinově oslavě zpíváním nové písně.

Žalm 98 je touto novou písní, k jejímuž zpěvu Izajáš vyzíval (Iz 42,10). Je to zvláštní. Žalmista nejdřív zopakuje tuto prorockou výzvu: „Zpívejte Hospodinu novou píseň!“ a pak na ni odpovídá tím, že takovouto novou píseň předloží. Tento žalm je tou novou písní, složenou podle motivů té písně, kterou zpívali Izraelci, když vyšli z Egypta a prošli Rudým mořem. Nové je na této písni především to, že spása zde není omezena na Izrael, ale týká se celého světa a všeho stvoření.

Dobře, to všechno je starozákonní rovina textových souvislostí, které spoluutváří tento žalm. Ale my se můžeme ptát, proč se má tento žalm číst právě v povelikonoční době? Církevní otec Jeroným označil ve svém výkladu žalmů spásu skrze Ježíšovo ukřižování a zmrtvýchvstání právě za ty „podivuhodné věci, které učinil Hospodin“ (v. 1). V Kristu Bůh uzavírá novou smlouvu a rozšiřuje ji na všechno, co stvořil. A tato nová smlouva si vyžaduje novou píseň.

To neznamená, že by tím Hospodin tu starou smlouvu zrušil. Stále platí, že Hospodin zůstává věrný „domu Izraele“ (v. 3). Ale skrze Krista naplňuje novým způsobem zaslíbení této smlouvy.

Proto je píseň oslavující vyjití z Egypta (Ex 15) předobrazem nové písně vykoupených. A to nejen té žalmové nové písně, ale i té, kterou nacházíme v knize Zjevení a kterou slyšel Jan. Ve Zj 14. kapitole píše: „A slyšel jsem hlas z nebe jako hukot množství vod a jako zvuk mocného hřmění a znělo to jako když hudebníci rozezvučí své nástroje. Zpívali novou píseň před Božím trůnem...“ (Zj 14,2n).

Jan tady slyší to, k čemu vyzývá žalm 98, ale v opačném pořadí. Nejdřív slyší hukot množství vod, potom ty hudební nástroje a nakonec zpěv nové písně. Pozemská oslava, která je vyjádřena v žalmu, předjímá oslavu, kterou chválí Hospodina nebeské společenství vykoupených. Oni zpívají, hrají a zvučí novou píseň před Božím trůnem. V knize Zjevení je dále tato píseň označena jako píseň Božího služebníka Mojžíše a píseň Beránkova: „Velké a podivuhodné jsou tvé činy... Králi národů... všechny národy přijdou a skloní se před tebou, neboť tvé spravedlivé soudy vyšly najevo.“ (Zj 15,3–4).

Spása, kterou zakusil Izrael, je novou písní zprostředkována všem národům a celému stvoření. O tom zpívá už žalmista po návratu z babylonského zajetí. Uskutečnění této univerzalizace, tedy rozšíření nové písně do celého světa, můžeme spatřovat v tom, co se událo s Kristem. On je tou Hospodinovou pravicí, tou jeho svatou paží, kterou Hospodin učinil podivuhodné věci. Skrze Krista dal Hospodin poznat svoji spásu všem národům. Tímto způsobem Hospodinova spása zahrnula všechny končiny země. A v Kristu také Hospodin přijde, aby soudil zemi spravedlivě a podle práva.

My, kteří dnes zpíváme tuto píseň, jsme v podobné situaci jako žalmista. Můžeme oslavovat Hospodina za spásu, kterou dal poznat a také za to, že přijde a prosadí spravedlnost na celé zemi. Hospodin učinil podivuhodné věci a my proto zpíváme novou píseň. A jestliže ji zíváme tady a teď, budeme ji jednou zpívat i kolem Božího trůnu. Amen.

—————

Zpět


Kontakt

Farní sbor ČCE - Proseč

Českobratrská 120
539 44 Proseč u Skutče

Mail: prosec@evangnet.cz
poloha: 49°48'13"N, 16°6'44"E
č. ú. 114 321 9389/0800


farář (admin.): 607 980 711
kurátorka: 737 509 897



TENTO TÝDEN

5.11.  Rodinná neděle 9.00, přiběhy krále Davida
7.11. - Setkání staršovstva
 

 Aktuální NEDĚLKA