Ž 33,5–7.18–22 (neděle Božího milosrdenství)
Ž 33,5–7.18–22; první čtení Mt 9,9–13
Milí bratři a sestry,
dnešní neděle, druhá po Velikonocích, se nazývá nedělí Božího milosrdenství (latinsky misericordias Domini), podle slov 33. žalmu, ve kterém jsme četli: „Hospodinova milosrdenství je plná země.“ (Ž 33,5).
Právě o Božím milosrdenství bych tedy dnes s vámi chtěl přemýšlet. Co to vlastně znamená, když žalmista zpívá o tom, že „Hospodinova milosrdenství je plná země“? Mnozí lidé by dnes spíše řekli, že země je plná covidu nebo že je plná bídy a trápení. Jak to tedy je s Božím milosrdenstvím?
Milosrdenství je jednou ze základních Božích vlastností. Když Hospodin nechal přejít kolem Mojžíše všechnu svou slávu, provolal před ním své jméno: „Hospodin, Hospodin! Bůh plný slitování a milostivý, shovívavý, nejvýš milosrdný a věrný, který osvědčuje milosrdenství tisícům pokolení, který odpouští vinu, přestoupení a hřích…“ (Ex 34,6.7). Právě milosrdenství se zde, ve výčtu Hospodinových vlastností, vyskytuje dvakrát, což odpovídá tomu, že je zde také dvakrát uvedeno Hospodinovo jméno: „Hospodin, Hospodin!“ Všechny uvedené vlastnosti jsou pak rozříkáním Božího jména, vyjadřují to, kým Hospodin je. A milosrdenství je mezi těmito vlastnostmi uvedeno dvakrát, je to tedy podstatná Boží vlastnost.
Hospodin je nejvýš milosrdný nebo velký v milosrdenství a jeho milosrdenství platí tisícům pokolení. To je nepředstavitelně dlouhá řada generací. V těchto slovech je tedy zároveň vyjádřeno zaslíbení, že Hospodinovo milosrdenství se táhne jako pomyslná červená nit celými lidskými dějinami. Je to něco, co je stále v platnosti, co Hospodin stále prokazuje, protože to bytostně souvisí s tím, jaký je. V 33. žalmu vyjádřeno tak, že Hospodinovo milosrdenství naplňuje zemi. Toto vyjádření chce sdělit mohutnost, trvalost a stálost Hospodinova milosrdenství, které platí i v dobách, kdy mnohem intenzivněji než toto milosrdenství vnímáme něco jiného. Ale i přesto jeho milosrdenství stále platí, sahá dál, za horizont toho, kam až dohlédneme. Jeho milosrdenství je větší než naše chápání.
Ve 33. žalmu jsou uvedeny také konkrétní projevy Hospodinova milosrdenství. V závěrečné části žalmu je tímto projevem především vysvobození ze smrti (v. 19). Ty, kdo čekají na Hospodinovo milosrdenství, Hospodin vytrhuje ze smrti. Žalmista zde konkrétně myslí na smrtelné ohrožení v době hladu, ale můžeme to chápat v širším smyslu jako záchranu z moci smrti. Možná právě proto se tento žalm o Hospodinově milosrdenství čte během velikonoční doby, která trvá až do Svatodušních svátků. Protože nejmohutnějším projevem Hospodinova milosrdenství je právě vysvobození z moci smrti, které do našeho světa vstoupilo s Kristovým zmrtvýchvstáním.
Proto také církev prosí živého Krista o jeho milosrdenství. V žalmech i v evangeliu čteme prosbu: „Pane, smiluj se!“ Dalo by se to také přeložit: „Pane, prokaž milosrdenství!“ V řečtině jsou to slova: „Kyrie, elejson!“ (Ž 41,5.11; 123,3; Iz 33,2; Mt 17,15). Tato prosba přešla do křesťanské bohoslužby, máme ji i v některých písních v našem zpěvníku. Přitom výraz „smilovat se“ již v běžné češtině skoro nepoužíváme. Tento termín spíše navozuje situace z románů, nebo historických filmů, kdy se vítěz nějakého souboje „smiluje“ a ušetří život nepřítele. Ale ten řecký výraz „elejson“ je ještě trochu o něčem jiném. Abychom mohli pochopit celou šíři prosby „Pane, smiluj se!“, je dobré krátce nahlédnout do biblických souvislostí. Řecké slovo „eleos“ nevyjadřuje jen soucit jako nějaký pocit, ale vždy také aktivní pomoc. Toto slovo je jedním ze tří řeckých výrazů právě pro „milosrdenství“. Milosrdenství není jen pocitová náklonnost k člověku trpícímu v nouzi, ale vždycky zároveň znamená také konkrétní skutek, znamená také reakci ochotné pomoci. Milosrdenství tedy nikdy není jenom soucitné smýšlení s druhým člověkem, ale je to zároveň i aktivní vstup do jeho bídy. Tedy jakýsi „účinný soucit“.
Evangelista Matouš ve svém evangeliu cituje dvakrát slova proroka Ozeáše, který tlumočí Hospodinovo slovo: „Milosrdenství (eleos) chci, a ne oběť.“ (Mt 9,13 a 12,7; srov. 23,23). Ježíšovi učedníci se tedy nesmí schovávat za rituální a liturgické zákony a předpisy. Jejich chování má být určováno konkrétní milosrdnou láskou k lidem. A jsou-li milosrdní, dostane se jim od Boha milosrdenství. Tak nám to Pán slíbil ve svých blahoslavenstvích: „Blaze milosrdným, neboť oni dojdou milosrdenství.“ (Mt 5,7)
Žalmistovo vyznání o tom, že „Hospodinova milosrdenství je plná země,“ pro nás může znamenat také to, že kdekoliv, v každé situaci bídy, tísně a trápení se máme obracet k Pánu s prosbou o jeho milosrdenství, tedy s prosbou o jeho „účinný soucit“. S jeho milosrdenstvím se můžeme setkat kdekoliv, není žádné místo na celé zemi, kde by jeho milosrdenství neplatilo. Jako lidé se někdy cítíme bezradní, pokud se věci v našem životě nevyvíjejí tak, jak bychom si přáli. Tehdy můžeme a máme prosit Pána o milosrdenství, tedy o jeho soucitný a aktivní vstup do našeho problému. Ježíš k nám přistupuje se svým milosrdenstvím. A proto také i my můžeme přistupovat k druhým lidem s naším milosrdenstvím.
Když se k nám Ježíš milosrdně sklání, dostává se nám uzdravení a zakoušíme vnitřní pokoj. Místo abychom na sebe zuřili, začínáme se sebou samými zacházet milosrdně. Ježíš je milosrdným Pánem, který k lidem přistupuje s milosrdenstvím a jedná s nimi milosrdně, když jim odpouští hříchy a uzdravuje jejich rány. Tím umožňuje nový start k naplněnému životu. Na základě toho, že naše životy jsou zahrnovány a oživovány Ježíšovým milosrdenstvím, můžeme se tak každý z nás stávat pramenem jeho soucitného a aktivního milosrdenství i pro naše nejbližší okolí, pro náš svět.
A to je další význam slov o tom, že „Hospodinova milosrdenství je plná země.“ Toto slova budou platit tím víc, čím víc se na Hospodinově milosrdenství budeme podílet, čím víc ho budeme předávat a šířit dál. I skrze nás může Hospodinovo milosrdenství naplňovat celou zemi. Lidská bída a trápení otevírá prostor pro to, aby do těchto míst vstupovalo očekávané a vytoužené milosrdenství. Vnímám, že nejdřív je potřebujeme načerpat od Boha a potom je můžeme vnášet i do našich vztahů, do našeho světa, tak aby tím více platila žalmistova slova: „Hospodinova milosrdenství je plná země.“
Ježíši, prosíme o tvé milosrdenství. Vstupuj soucitně a účinně do všeho, co nás trápí a dávej nám zakusit své milosrdenství. Pane, smiluj se! Amen.
—————
Kontakt
Farní sbor ČCE - ProsečČeskobratrská 120
539 44 Proseč u Skutče
Mail: prosec@evangnet.cz
poloha: 49°48'13"N, 16°6'44"E
č. ú. 114 321 9389/0800
farář (admin.): 607 980 711
kurátorka: 737 509 897
www.prosec.evangnet.cz