27.06.2021 12:20

Oz 14,5–8 (křestní pro Zuzanku L.)

 

Milí bratři a sestry,

jak bylo oznamováno, dnes bude pokřtěná Zuzanka L. Při křtu dostával křtěnec druhé jméno v případě, že jeho první jméno nemělo zřetelnou souvislost s křesťanskou vírou. Proto také mluvíme o křestním jménu.

Jméno Zuzana je jménem biblickým, i když je nacházíme v celé bibli jen jednou. Je uvedeno v Lukášově evangeliu a označuje jednu z žen, které doprovázely Ježíše a jeho učedníky a staraly se o ně ze svých prostředků (L 8,3). Jméno Zuzana je hebrejského původu, jeho hebrejská podoba zní šošana, což znamená „lilie“. Protože Zuzana, o které je v bibli jen drobná zmínka, nemá v bibli rozvinutý příběh, na který by se dalo kázat, říkal jsem si, že se v kázání zaměřím na význam tohoto jména a budu s vámi sledovat, co se v bibli píše o liliích.

Lilie je na Blízkém východě bíle kvetoucí květina, která má šest okvětních plátků a obzvláště v noci krásně voní. Ve starověku byla lilie symbolem krásy, čistoty a svatosti. Její hebrejský název – šošana je odvozen od hebrejské číslovky šeš, což znamená šest, právě podle počtu okvětních plátků, který má její květ.

Lilie byla často zobrazovaná jako ozdoba na hlavicích sloupů a také na různých nádobách na potraviny. I sloupy Jeruzalémského chrámu, který nechal postavit král Šalomoun, měly hlavice, které byly na vrcholku zakončeny kalichem liliového květu. Sloup zakončený hlavicí ve tvaru lilie znázorňoval životní sílu a její předávání. Tato symbolika má erotické konotace, a proto ji nebudu detailněji rozvíjet. Ale aspoň zmíním, že to je patrně důvod, proč je lilie také několikrát zmíněna v biblické knize milostné poezie, kterou známe pod názvem Píseň písní. Milý zde např. říká své milé: „Tvé břicho je stoh pšeničný, obrostlý liliemi.“ (Pís 7,3).

Také Ježíš se o liliích zmiňuje v souvislosti s jejich krásou. Říká: „Podívejte se na polní lilie, jak rostou. Nepracují, nepředou a pravím vám, že ani Šalomoun v celé své nádheře nebyl tak oděn, jako jedna z nich.“ (Mt 6,28–29). Ani ten nejvznešenější Izraelský král Šalomoun nebyl tak krásně oblékaný, jako jsou sami od sebe krásné lilie. Ta vnější krása lilií odkazuje zároveň na vnitřní, duchovní krásu, na čistotu a svatost. Je to krása Božího lidu. Tak to vyjadřuje zmínka o liliích, kterou jsme četli u proroka Ozeáše, skrze kterého Hospodin říká: „Budu Izraeli rosou, rozkvete jako lilie…“ (Oz 14,6).

Celý Boží lid bude vzkvétat v kráse nového života, bude krásný a čistý jako lilie, protože Hospodin si jej zamiloval. Boží lid se stává krásným jako lilie právě pod vlivem Boží lásky, Božího slitování a očištění. Tak to vyjadřují předchozí verše v knize proroka Ozeáše. Hospodin se stává svému lidu rosou. Skrápí svůj lid životodárnou vláhou, aby nezahynul a mohl růst do vnitřní i vnější krásy.

Životodárnou rosu nám dneska může připomínat právě voda křtu, kterou bude zkropena Lustykovic lilie, Zuzanka. Přejeme jí, aby také pod vlivem Božího působení rozkvetla do krásy vnější i vnitřní. Byla krásná a čistá jako lilie.

Srovnání křestní vody a rosy není nijak přehnané, když uvážíme, s jak významnou symbolikou je v biblických knihách rosa spojená. Ve výroku proroka Ozeáše se dokonce sám Hospodin přirovnává k rose: „Budu Izraeli rosou a Izrael pak rozkvete jako lilie.“ V Izraeli je během léta rosa jedinou přírodní závlahou. Během několika měsíců, kdy neprší, je vydatná rosa nezbytná k tomu, aby zeleň neuschla, aby dozrávalo ovoce i zelenina. Bez rosy by se v těchto měsících úmorné vedro stávalo smrtonosným. Proto je rosa symbolem zmrtvýchvstání. Tak to píše prorok Izajáš: „Tvoji mrtví obživnou, má mrtvá těla vstanou! Probuďte se, plesejte, kdo přebýváte v prachu! Vždyť tvá rosa je rosou světel, porazíš i zemi stínů.“ (Iz 26,19).

To, že Hospodinova rosa je rosou světel, znamená, že Hospodin působí na svůj lid oživující sílou. Země stínů je země mrtvých, ale Hospodin nechá proniknout světlo i do této temnoty. Proto se mluví o rese světel, je to kombinace dvou obrazů, proti smrtonosnému žáru je zde rosa a proti temnotě smrti jsou světla. Obojí dává Hospodin. On dává mu povstat k novému životu, on působí jako oživující síla, kterou znázorňovala rosa.

Rosa je oživující element a Hospodin je jejím dárcem. Rosa, to jsou krůpěje, které v Izraelském létu znamenaly život. A podobně voda křtu, kterou dnes bude svlažena Zuzanka, má také vyjadřovat, že i jí paří život, který daruje sám Hospodin. Voda křtu, která steče na Zuzanku, bude jako taková životodárná rosa na lilii. Rosa, která umožní, že i tato dcera Božího lidu rozkvete jako lilie.

 

—————

Zpět


Kontakt

Farní sbor ČCE - Proseč

Českobratrská 120
539 44 Proseč u Skutče

Mail: prosec@evangnet.cz
poloha: 49°48'13"N, 16°6'44"E
č. ú. 114 321 9389/0800


farář (admin.): 607 980 711
kurátorka: 737 509 897



TENTO TÝDEN

5.11.  Rodinná neděle 9.00, přiběhy krále Davida
7.11. - Setkání staršovstva
 

 Aktuální NEDĚLKA