L 24,36
Základem dnešního kázání jsou Ježíšova slova: „Tak je psáno, Kristus bude trpět a třetího dne vstane z mrtvých.“ (L 24,36)
Je pozoruhodné, že pro tato Ježíšova slova není možné nalézt žádný text ve Starém zákoně, který by to přímo takto uváděl. Nikde nenajdeme výpověď ani o utrpení Mesiáše, ani o jeho vzkříšení a ani, že se to stane třetího dne. Přitom pro ranou církev bylo nesmírně důležité, že se toto všechno dělo podle Písem. Událo se to tak, jak je psáno, jak to bylo předpovězeno, tedy v souladu se Starým zákonem.
Podobně jako Lukáš to přebírá z raně-křesťanské tradice i apoštol Pavel, který to uvádí v 1Kor 15,3-4: „Odevzdal jsem vám především, co jsem sám přijal, že Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem a byl pohřben; byl vzkříšen třetího dne podle Písem…“
Na pochopení této skutečnosti potřebujeme mít otevřenou mysl, abychom rozuměli Písmu. Ve Starém zákoně můžeme najít text, ve kterém se píše o oživení třetího dne po předchozím zranění. Je to ten text, který jsme četli jako první z proroka Ozeáše: „Hospodin nás zranil a také nás obváže. Po dvou dnech nám vrátí život, třetího dne nám dá povstat a my před ním budeme žít.“ Ovšem tato výpověď se netýká mesiáše - Krista, ale týká se Božího lidu jako celku.
Není to podáno jako předpověď o dění s mesiášem, ale jako výpověď o dění s Božím lidem. Ale protože je to jediné sdělení o zmrtvýchvstání třetího dne, můžeme se domnívat, že tvoří pozadí toho, na co evangelista Lukáš i apoštol Pavel naráží.
Když to domyslíme, tak to znamená, že dění s Božím lidem a dění s mesiášem je v zákrytu. To, co se vztahuje na Boží lid, platí i o mesiáši. Jinak řečeno, mesiáš je tak blízko svému lidu, že s ním sdílí stejný úděl. S tím rozdílem, že mesiáš netrpí pro svoje hříchy, ale pro hříchy svého lidu. Sdílí tedy se svým lidem důsledky jejich provinění. Ale toto sdílení platí i o jeho povstání do nového života. Jako byl on vzkříšen, tak povstane k novému životu i Boží lid.
Takto můžeme rozumět vyznání o tom, že mesiáš trpěl a třetího dne vstal podle Písem. To, že je to podle Písem, vyjadřuje zástupnost, protože Písma to říkají pouze o Božím lidu, ale zástupně to platí také o Kristu.
Názorně to můžeme vidět na textu z knihy Soudců: „Izraelci se dopouštěli toho, co je zlé v Hospodinových očích. Zapomněli na svého Boha Hospodina a sloužili baalům a ašerám. Proto Hospodin vzplanul proti Izraeli hněvem a vydal jej napospas Kúšanovi Rišátajimskému, králi aramského Dvojříčí. Izraelci otročili Kúšanovi osm let. I úpěli Izraelci k Hospodinu a Hospodin dal povstat vysvoboditeli, aby je vysvobodil…“ (Sd 3,7-9).
Nacházíme zde dvě klíčová slovesa, která vystihují pašijní příběh: „vydat“ a „povstat“. Ježíš „byl vydán pro naše přestoupení a povstal (byl vzkříšen) pro naše ospravedlnění.“ (Ř 4,25). Ježíš v těchto dvou základních rysech sdílí úděl svého lidu. A jeho lidu je dáno, aby sdílel úděl svého mesiáše.
My potřebujeme vidět Ježíšův příběh, abychom tomu mohli porozumět, aby se nám pro to otevřela mysl podobně jako tehdy učedníkům, když se setkali se vzkříšeným Pánem a on jim tohle zprostředkoval. A v tu chvíli se z ustrašených učedníků stávají apoštolové, ti, kteří nesou zvěst o odpuštění hříchů všem národům. Protože Ježíš byl vydán pro naše přestoupení a vzkříšen pro naše ospravedlnění. Takto byly překonány naše hříchy, které nám bránili v životodárném vztahu s Hospodinem. A tím došlo i k našemu oživení, k našemu životu před Bohem. Tedy k našemu zmrtvýchvstání.
Příběh Ježíšova vydání a vzkříšení je pro nás tak důležitý, protože nám to umožňuje pochopit. Tam, kde Ježíš vstupuje do příběhu Božího lidu a trpí na jeho místě, vtahuje zároveň Boží lid do svého příběhu a dává mu podíl na svém zmrtvýchvstání. Proto může prorok Ozeáš vyhlížet obnovu svého národa skrze zmrtvýchvstání. Proto může říct: „Po dvou dnech nám Bůh vrátí život, třetího dne nám dá povstat a my před ním budeme žít.“
Pro mě jsou každé Velikonoce vzácným časem, protože musím znovu promýšlet, co to znamená vzkříšení. Jak se mně to dotýká a letos se mně otevřelo toto porozumění. A jsem rád, že se o ně dnes můžu s vámi podělit.
—————
Kontakt
Farní sbor ČCE - ProsečČeskobratrská 120
539 44 Proseč u Skutče
Mail: prosec@evangnet.cz
poloha: 49°48'13"N, 16°6'44"E
č. ú. 114 321 9389/0800
farář (admin.): 607 980 711
kurátorka: 737 509 897
www.prosec.evangnet.cz